Khamis, 17 Mac 2011

malam jumaat yang sedap......



saya pernah baca masa sekolah rendah
kendian terbaca lagi bila duk online tentang 7 orang yang dilindungi Allah di akhirat di sini

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ” Tujuh orang yang akan dilindungi Allah dalam naungan-Nya yaitu: Imam  (pemimpin) yang adil; pemuda yang tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah; orang yang hatinya selalu terikat pada masjid; dua orang yang saling mencintai karena Allah, berkumpul karena Allah dan berpisah karena Allah pula; seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata ‘Aku takut kepada Allah’; orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya; dan seorang yang berdzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya.” (HR. Bukhari Muslim)


saya tertarik dengan yg ke-4

4.    Dua orang yang saling mencintai karena Allah Subhanahu wa ta’ala, berkumpul kerana Allah dan berpisah karena Allah pula

Dua orang yang saling mencintai karena Allah akan mendapatkan lindungan dari Allah di akhirat nanti, dan Allah  kan mengizinkan kedua orang tersebut untuk masuk ke dalam syurga-Nya.


Diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahih-nya dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Ada seorang lelaki yang ingin mengunjungi saudaranya di sebuah desa. Di dalam perjalanannya Allah Subhanahu wa ta’alaa mengutus seorang malaikat untuk mengawasinya. Ketika lelaki itu sampai padanya, malaikat itu  berkata, “Kemanakah engkau akan pergi?’ Lelaki itu menjawab, ‘Aku ingin mengunjungi saudaraku di desa ini.’ 

Malaikat itu bertanya lagi, ‘Apakah engkau punya kepentingan dari kenikmatan di desa ini?’ Lelaki itu menjawab, ‘Tidak, hanya saja aku mencintainya karena Allah.’ Kemudian malaikat itu berkata, ‘Sesungguhnya aku adalah utusan Allah Subhanahu wa ta’alaa yang diutus kepadamu, bahwa Allah juga mencintaimu sebagaimana kamu mencintai-Nya.”


note
akan sampaikah saya ke tahap ini?
inshaallah...


 *my sweetheart*
>.<






sekian,belog kali ini.

yang dalam hati penuh rindu,
achik ezam

6 ulasan:

solomolo berkata...

InsyaAllah...

achik ezam berkata...

aminnnnnnnnnnnn :)

CintaZulaikha berkata...

benar tuh....insyaallah

Frodo Baggins berkata...

>>___<<

smoga kita jd sahabat yg saling mncintai kerana Allah ... dan tidak mnyalahkan nanti nauzubilla

43:67

memyn berkata...

inshaAllah...aminnnn..semoga kita semua akan sampai ke situ..

"Tidaklah sempurna keimanan salah seorang di antara kamu sehingga ia mencintai bagi saudaranya (sesama muslim) segala sesuatu yang dia cintai bagi dirinya sendiri." (HR. Bukhori dan Muslim)

zulfadzly. berkata...

on behalf of Jibekzoners, sy mengucapkan tahniah kepada hencik ejam pak munawer..kerana telah dikurniakan NUR..semoga berkekalan dan memberi petunjuk serta memancor kan NUR yg ada kepada kami bertiga..

kemaskini hidup 2023!

 Hello Hello! Lama betul tidak kemaskini ini blog Masalahnya ada lagi ke yang baca blog? Semua duk layan TikTok je now ek After 2 years plu...